10/10/2012

Letihnya menghadapi semua ni

ASSALAMUALAIKUM......

Sahabat...
Oleh kerana belog ni umpama diari hidup aku...jadi aku bercerita semua perkara suka dan duka dalam belog busuk nie...saat-saat aku sedang bertarung dengan dugaan dan cabaran yang diberikan kepada aku...hampir setiap hari pada minggu ini aku terfikir-fikir...

salahkah aku?

kalau salah macam mana nak betulkan?
kenapa orang asyik mencari-cari kesalahan aku setiap kali...
apakah tidak pernah aku berkelakuan baik dan memenuhi citarasa mereka..aku sering berfikir benda yang tiada kesudahan ini...
jika betul itu salah aku, kenapa apabila orang lain yang membuat perkara yang sama seperti aku....mereka tidak dituduh...dikata...diejek salah??
apakah aku tidak sama dengan orang-orang itu???
kenapa mereka asyik nampak kesalahan aku???>adakah aku terlalu glamour??< namun begitu, aku terpaksa betulkan pemikiran serong ini kerana aku bukanlah artis yang glamour dan penuh dengan gosip-gosip hangat itu...
apa-apa pun yang terjadi aku mengkaji dari aspek islamnya...dimana aku telah terbaca satu coretan berguna buat aku untuk meneruskan perjuangan ini...dimana di dalam coretan tersebut menyatakan :-

Usahlah berusaha untuk memuaskan hati semua orang kerana takut2 kita akan merasa kecewa.
Teringat kata2 hikmah Imam Al-Syafie Rahimahullah "رضا الناس غاية لا تدرك"
(Usaha memuaskan hati manusia adalah suatu matlamat yang tidak mungkin tercapai).
Sebab itulah sebagai orang Islam yg paling utama bukan Redha Manusia yg dicari tapi hanyalah semata2 Redha Allah yg seharusnya menjadi matlamat mutlak.


Hadis Sahih Riwayat al-Albani menjelaskan:
مَنْ الْتَمَسَ رِضَا اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ كَفَاهُ اللَّهُ مُؤْنَةَ النَّاسِ، وَمَنْ الْتَمَسَ رِضَا النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ
"Barangsiapa yang menuntut Redha Allah walaupun di atas ketidakpuasan hati manusia, cukuplah baginya untuk Allah memenuhi keperluan manusia. Dan Barangsiapa yang menuntut Redha manusia diatas kemurkaan Allah, nescaya Allah akan lepaskan (urusan dan keperluannya) pada manusia (bermakna Allah tidak Akan membantunya).


akanku pegang erat kata-kata azimat ini agar aku tidak kecewa dengan kekasaran dan kejahatan manusia di dunia pinjaman Allah ini...InsyaALLAH



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

make ur own gifts here