18/11/2011

Apa kaitan antara mulut dan cili??

Assalamualaikum...
hye semua.....ngah watpe?
bosan kan?
nway saya baru jer lepas makan ni...
anda semua sudah makan belom????
kalau dah makan 2 bagus la..
lau xmakan lagi cepat-cepat la g makan...
nanti lari plak lelemak kamu 2..

saya sebenarnya dapat idea untuk berkongsi mengenai "mulut"..
mulut manusia ni dia ada banyak jenis..
ada mulut murai, ada mulut tempayan...
macam-macam la...
tapi arini saya cuma nak angkat satu jer...iaitu mulut pedas atau boleh dikategorikan sebagai longkang..

pedasnya mulut tu boleh dikatakan seakan-akan benda neyh...


semua orang tahu kan kepedasan benda alah ni...
mulut manusia pown boleh menjadi sepedas itu jika tiidak dikawal pengambilan bajanya..atau dengan kata lain kurang baja atau kurang asam.
mulut pedas ni maksudnya orang yang dapat bertutur atau bercakap dengan lancarnya dan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul tanpa memikirkan perasaan orang lain..

sebenarnya orang yang bermulut pedas ni bagus sebab kelancaran dan kefasihan dia menuturkan bahasa tu baik sekali...huhu
tapi dari segi gaya penyampaian dan komunikasi jer yang lemah sikit...
apa pown pada pendapat saya  mulut masing-masing..
kalau pedas, pedas la...kalau masin...masin la...
kalau manis...manis la...
tp kalau pahit bahaya....

sebab lama-lama tuan dia pown xtahan dengan kepahitan mulut sendiri.
huhu...pedas xpe...hakhak...

neway...
saya sebenarnya da banyak terasa aty ngan orang bermulut pedas ni...lama kelamaan saya mengamalkan makan lada atau cibai cabai...akhirnya sekarang saya pown mampu menjadi seorang yang bermulut pedas gak..
 dan sekarang dengan penuh bangganya saya menygisytiharkan bahawa telah ramai manusia yang telah terasa dengan kepedasan mulut saya..
apa pown saya bukan nak sangat memedaskan mulut saya neyh tp apakan daya dyorang yang mintak.
yang buat saya tergerak ati nak tulis benda alah ni kerana arini saya telah menyakitkan ati orang tu dan ingin meminta maaf bebanyak kat orang tu...
huhu

NOTES:
Kadang-kadang kita perlu tegas...
jadi xsalah bermulut pedas sekali sekala agar orang lain x naik atas kepala kita...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

make ur own gifts here